معرفی بناهای تاریخی اهر بخصوص شناخت بنای شیخ شهاب الدین اهری
روند توسعه شهر اهر
شهر اهر در دشت نسبتاً مسطحی بر روی رسوبات رودخانه های اهر و کیچیک چای قرار گرفته است . در بعضی نقاط این دشت از جمله در بعضی نقاط شهر اهر تپه های کم ارتفاعی وجود دارد. شیب عمومی شهر اهر از شمال به طرف جنوب است. این شهر بین دو رشته کوه که در شمال و جنوب شهرستان کشیده شده اند قرار گرفته است. قرار گیری شهر اهر در یک منطقه کوهستانی و در کنار رودخانه و بر سر راه تجاری قدیمی بین نواحی شمال غربی ایران و کشورهای شمالی موجب اهمیت این شهر از نظر نظامی و امنیتی بوده است. به زوری که در کنار بقعه و محوطه شیخ شهاب الدین اهری این امر دیده می شود .
هسته اولیه شهر اهر:
هسته اولیه شهر اهر که قدمت چندانی هم ندارد در کناره غربی رودخانه موسوم به کوچک چای شکل گرفته و شامل 9 محله بوده که این محلات در داخل قلعه ای محصور بوده اند . این محلات عبارتند از : محله کربلایی کریم ، محله اوچ دوکانلار ، محله دلاغ خانه ، محله دیک مسجد ، محله سادات لو ، محله نخجوانلو ، محله حاصل حیاطی ، محله شیخ عماد و بازار .
این شهر چهار دروازه داشته که به وسیله چهار مسیر اصلی به مرکز و بازار شهر هدایت می شده است. در اطراف این مسیر ها مراکز فرهنگی تحاری و محلات متمرکز بودند. اطراف بافت قدیمی شهر اهر به وسیله باغات محصور بوده است.
محور های اصلی شهر اهر عبارتند از :
خیابان شمالی – جنوبی شیخ شهاب الدین که در شمال به جاده یاغ بستلو – زند آباد می پیوندد و در جنوب شهر به مقبره شیخ شهاب الدین ختم می شود . این اثر تاریخی که می توان آن را نقطه عطفی در شهر اهر
دانست موجب شده تا این محور از اهمیت خاصی برخوردار شود . از نظر ارتباطی از درجه اهمیت بالایی برخوردار شود . از نظر ارتباطی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و شمال و جنوب شهر را به یکدیگر مرتبط می کند . از نظر کارکردهای شهری نیز می توان گفت یکی از محورهای اصلی شهر بوده و تقریباً سرتاسر حاشیه این محور را کاربری های تجاری و اداری و به طور کلی خدماتی تشکیل می دهند .
خیابان شرقی – غربی امام خمینی ، شرق و غرب شهر را به هم مرتبط می کند .
خیابان شهید رجایی که به موازات خیابان امام خمینی قرار گرفته است .
در ادامه به معرفی مختصر آثار تاریخی این شهر می پردازیم .
مساجد:
در اهر كلاَ 17 مسجد وجود داشته كه آنهایی كه سالم مانده اند اشاره كوتاهی به آنها می كنیم .
مسجد شیخ عماد
مسجد شیخ
آق مسجد
مسجد دباغخانه ( كه به تازگی تخریب شد)
و مهمترین مسجد كه ملاك شهر بودن در زمان قدیم بود مسجد جامع است. (7)
مسجد جامع شهر اهر :
مسجد جامع با پوششی گنبدی و با مصالح تماماً آجری ساخته شده است .
مسجد فوق كه متاسفانه بر اثر عوامل طبیعی از جمله رطوبت – برف و باران – و عوامل انسانی تخریب شده بود كه اخیراً توسط سازمان میراث فرهنگی مورد مرمت و بازسای قرار گرفت .
كاروانسرا
شهر اهر علاوه بر این كاروانسراهایی نیز در داخل بافت شهری خود داشته است كه آثار برخی از آنها هنوز نیز به چشم می خورد .
كاروان سرای تاریخی واقع در محوطه تاریخی مذهبی آق مچید ( مسجد سفید ) با مساحت تقریبی 2 هزار متر مربع با دروازه وسیع و به صورت چهارگوش و 2 طبقه با معماری خشتی و نمای آجری ساخته شده است .
كاروانسرای دیگری كه می توان به آن اشاره كرد كاروانسرای گویجه بئل كه در 24 كیلومتری اهر قرار دارد . چون این گردنه ، در زمستان ها خیلی سرد و برف گیر و اكثرا در اثر برف و كولاك بسته می شد ، احداث دو جان پناه در دو طرف آن ضروری بوده است.
بازار اهر :
بنای بازار در قدیم با تیر و حصیر بوده است ولی مرحوم رشیدالملك حكمران ارسباران ، تغییرات و تعمیرات كلی در بنای آن داد و پس از اتمام تعمیرات در شب مبارك نیمه شعبان 1321 هجری قمری آن را افتتاح نمود . (12)
بازار اهر دارای چهار شاخه است :
1- راسته بازار
2- بازار نصیر بیك
3- بازار جعفر قلی خان
4- بازار كفاشان
در اینجا اشاره ای هم به نحوه شکل گیری بازار اشاره ای داشته باشیم .
روند شكل گیری بازار های شهری :
در زمان صفویه ، بازاری در اصفهان بود كه از دروازه حسن آباد تا دروازه طوقچی امتداد داشت.
بقعه شیخ شهاب الدین اهری :
بنای بقعه در محوطه ای به طول 41 متر و عرض 36.5 به مساحت 1497 متر مربع بنا شده كه در تهیه ساروج و گِل ساختمان ، میلیون ها تخم مرغ نذری مردم به كار رفته است .
ساختمان بقعه دارای یك ایوان بزرگ ، 2 مناره ، 2 ایوان كوچك 2 طبقه در طرفین مناره ها ، مسجد بزرگ ( خانقاه ) و اطاق كوچكی در قسمت ضلع شمالی قرار دارد .
در هریك از مناره ها آئینه ای محدب به طول 3.8 متر و عرض 70 سانتیمتر بوده كه در اثر حمله روس ها از بین رفته است و جای آن در مناره غربی كاملاً نمایان و از سطح زمین 1.75 متر بلندی داشته است . (5)
با توجه به مطالب گفته شده در صفحات قبل ، به شناخت بنا از طریق عکسبرداری هوایی می پردازیم .
شیخ شهاب الدین محمود اهری فرزند احمد اهری در اواخر قرن ششم هجری در اهر متولد شد .
تاریخچه دقیق بنا :
با اینکه عالم آرای عباسی بانی این بنا را کلاً شاه عباس کبیر می داند ولی بعضی قسمت های بنا مانند حصار سنگی و مقبره و ضمائم آن مربوط به دوره ایلخانیان است .
نگاهی به مشخصات بناهای دوره ایلخانی :
سبک و معماری دوره ایلخانی شبهات زیادی به دوره سلجوقی دارد ولی شکل و مقیاس ساختمانی ویژگی های منحصر به فردی دارد . حکمرانان ایلخانی زورمندی خود را در بنا کردن و علاقه به بناهای بلند و گنبدهای بزرگ دیده و آن میل را با ایجاد چنین بناهایی نشان می دهند .
در این زمان استفاده بسیار متنوع از آمود انواع کاشی کاری ، گچبری ، آجر کاری ، نقاشی و ترکیب آنها به تعداد زیاد و با کیفیت کم نظیر مشاهده می شود .
جرزها و طاق نماها و دریچه های ینا خیلی سبک تر از قبل و از حجم توپر کاسته شده و به فضاهای خالی افزوده شد . سیستم درزگیری بهتر از شیوه های قبل انجام می شد . و ساختمان ها مرکب تر می شدند و جزئیات ظریف تر انجام می شد .
ویژگی های بنا :
1-بناهای چهار گوش یعنی با مقطع مربعی شکل و با تعبیه بازوهایی در جهت های فرعی جغرافیایی و تبدیل آن به فیل گوش که به وسیله آنها مقطع مربعی شکل به مقطع هشت ضلعی و احداث گنبد دو پوسته منجر می شد.
2-مرتفع سازی بناها جهت نشان دادن اوج قدرت خویش
3-بناهای خشن و فاقد نقش و نگارهای بیرونی
4-گچبری های کاملاً حرفه ای در داخل بنا

1- مناره ها :
دو مناره زیبا ، ابهت این بنا را صد چندان کرده است . ارتفاع آنها در حال حاضر همان طور که در صفحات قبل هم گفته شد 18 متر است در مورد بدنه مناره هم در صفحات قبل توضیح کاملی داده شده است .
2- مسجد بزرگ :
فضای بزرگی که زیر گنبد قرار گرفته مقطعی مربعی شکل دارد که هر ضلع آن 20/11 متر است و ارتفاع آن 18 متر و ضخامت دیوارهایش 30/1 متر می باشد . در این مسجد محرابی دیده نمی شود و شاید محل برگزاری مراسم مختلف دراویش یا محل اجتماع علما بوده است . این مسجد به وسیله درب هایی در شرق و غرب به دو اتاق جانبی راه دارد و توسط درهایی دیگر به ایوان بزرگ و صحن داخل مرتبط می شود . مسجد بزرگ در محل به خانقاه و بعضاً به قوشوخانا معروف است .
3- اتاق ها ( دهلیزها ) :
اتاق های بزرگ ضلع شرقی و غربی مسجد بزرگ هرکدام به ابعاد ( 60/9 * 30/6 متر ) قرینه هم ساخته شده اند . مسجد بزرگ و این دو دهلیز ، اینک به موزه اختصاص داده شده است .
4- راه پله ها :
از ضلع غربی و شرقی ایوان بزرگ با 52 پله به بالای مناره ها راهی مارپیچی وجود دارد . پله ها در داخل مناره ها دور ستون آجری پیچیده شده به بالای مناره ها می رسد که این ستون آجری در نوع خود بی نظیر و بی اندازه زیبا و قابل توجه است .
5-حجره ها :
تعداد 4 اتاق کوچک به ابعاد ( 90/3*80/2 ) می باشد که شاید محل بیتوته عرفا بوده و اینک در دو باب از آنها اداره میراث فرهنگی مستقر شده و به امورات مربوطه رسیدگی می کنند .
6-چله خانه :
اتاقی است که عرفا به چله نشینی و ریاضت می پرداختند . هیچ پنجره یا روشنایی ندارد و محلی خلوت بوده که تنها به عبادت و شب زنده داری اختصاص داشته است .
7-چینی خانه :
اتاقی بوده که اختصاص به ظروف چینی ( برای پذیرایی ) داشته است و در حال حاضر اثری از ظروف فوق باقی نمانده است . این اتاق در محل به جن خانه معروف است .
8-مسجد کوچک :
این مسجد در شرق بقعه به ابعاد ( 90/6 * 30/9 ) واقع شده و دیوارهای آن با گچ بریها و نقاشی های سبک صفوی تزیین یافته و با طاق و مقرنس کاری گوشه ها و خوانچه ها و نقش های زیبا ، یک بنای مزین و کاملی را نشان می دهد .
این مسجد دارای محراب بوده و در بالای محراب به خط زیبایی نوشته شده است که :
« افضل الاعمال الصلوۀ ثم قراۀالقرآن »
در این مسجد مزاری وجود دارد که مردم به آن احترام قائل هستند و در کنار آن شمع روشن کرده و نذر و احسان می دهند . گویا قبلاً دو معجر چوبی به عنوان دور مزار وجود داشته که یکی از آنها در زمانیکه بقعه ، حوزه سربازگیری شده بود از میان رفته است .9-درب شرقی :
10-مزار شیخ :
11-در جنوبی :
در محوطه جلوی مغازه ها ، استخری است تقریباً مربعی شکل که طول اضلاع آن 28 متر می باشد . در سابق ، بیش از 2 متر عمق داشت که بعدها به علت جلوگیری از افتادن اشخاص و در نتیجه غرق شدن ، عمق آن را کاسته اند که اینک یک متر می باشد
13-تاسیسات بهداشتی :
امروزه به نحو مطلوبی ، سرویس های توالت و دستشویی با کاشی کاری زیبا دایر شده است .14-تاسیسات حرارتی :
جهت تامین تیازهای حرارتی قسمت های مختلف بقعه، موتورخانه و انبارهای مخصوصی ساخته شده است .
اکنون ساختمان در وضع خوبی پابرجاست با این همه بایستی اقدامات حفاظتی ( هم از لحاظ امنیتی و هم از لحاظ مرمتی ) لازم معمول گردد .
گنبد مسجد شیخ شهاب با قطر 20/11 متر پس از گنبدهای بزرگ اردبیل و مسجد کبود تبریز و مسجد جمعه ارومیه چهارمین گنبد بزرگ آذربایجان است.
مفهوم حفاظت :
حفاظت انسان ازخویش در مقابل عوامل طبیعی ، حفاظت از فضاهای زیستی ، محیط زندکی ، حفاظت از محیط مدنی و روستاها همچنین حفاظت از اسناد ، مدارک ، شواهد و ابزار کار همواره در طول حیات بشر قابل مشاهده است . در چند دهه اخیر ، به دلیل رشد و توسعه وسیع و همه جانبه و در معرض خطر قرار گرفتن کره زمین مقولاتی از قبیل حفاظت از خاک ، حفاظت از آب و اتمسفر و …. نیز مورد توجه قرار گرفته است . این حفاظت از محیط زیست از بعد کلان و ریز و هر آنجایی که ابعاد انسانی موجود در آثار در جهت این مقوله باشد مورد تاکید قرار گرفته است . انسان ، محور تمام فعالیت های حفاظتی است که در عین حفاظت و نگهداری از خویشتن ، حفاظت کره وسیع تری را مد نظر دارد . مطالعات انسان دارای ابعاد گوناگونی است ، که برای نیل به آنها در تلاش دایم می باشد . لایه های مختلف از اطلاعات مربوط به گذشته ، می توانند با دقت عمل و نگاه محققانه ، سرمایه هایی علمی و تاریخی برای بشریت قلمداد گردند . برای استفاده از این سرمایه ها ضروری است که اصل اسناد و آثار ، حفاظت شده و باقی بمانند و به عنوان موجوداتی زنده به حیات خود ادامه دهند .
شرایط حفاظت :
مقدمات حفاظت : برای نیل به امر حفاظت انجام مقدمات پژوهشی زیر ضروری است : پژوهش در زمان ، شکل و قالب ، عملکرد ، سبک و شیوه ، ساختار ، سازه ، تزیینات ، مواد و مصالح ، میزان تعامل محیط ، تفکر و اعتقادات سازندگان ، قابلیت گسترش ، توسعه و سیر تحول در زمینه های اجتماعی و اقتصادی اثر .2-جمع آوری مستندات ، مستند سازی و معرفی اثر در جهت حفاظت
3-یکی دیگر از فعالیت های حفاظتی که جنبه قانونی دارد ، ثبت اثر می باشد . به ثبت رسیدن هر اثر فرهنگی تاریخی در مرحله بررسی ضروری است .
تعریف مرمت :
مراحل مختلف حفاظت و تضمین ادامه حیات یک بنای تاریخی از لحاظ فنی شامل مراحل زیر است .
1- رفع خطر از بنا
2- مرمت استحفاظی و استحکامی
3- مرمت کامل ( جامع )
وضع فعلی طبقه اول وضع قبلی طبقه اول
معرفی تزئینات در معماری بقعه شیخ شهاب الدین:
و از طریق همین تزئینات می توان حدس زد که بنا یا قسمت های مختلف بنا مربوط به چه دورانی می باشد .
در پایین تصاویری از تزئینات این مجموعه نشان داده شده است .
منبع: www.aharri.ir
ایجاد رطوبت در دیوار بیرونی
علت : زهکشی نا مناسب – وجود باغچه در اطراف بناپیشنهادات :
جهت رفع رطوبت های صعودی بنا مثل عکس مقابل راهکارهای زیر توصیه می شود .
1- زهکشی
2- تعویض ازاره های سنگیراهکارهای پیشنهادی :
1-حد الامکان زهکشی را دویاره به صورت اصولی و درست اجرا نمایند .
2-موقعیت باغچه ها را به کمی دورتر از بنا تغییر مکان دهند .
3-عایق کاری مناسب با شرایط اقلیمی منطقه پشت ازاره ها
4-ایجاد کفسازی مناسب برای جلوگیری از جمع شدن آب هنگام بارش
امیرخان خیلی عالی است افتخار بزرگی است که اهر را با این همه آثار باستانی ، طبیعت زیبا و انسانهای باشخصیت و تحصیلکرده و سرشناس برای کل دنیا بشناسانیم
خواهش میکنم… بلی همینطوره
چوخ ساغولون امیربئی
خیلی دلم برای اهر تنگ شده
سیزیده چوخ ساغولون… دل اهر هم برا همه اونایی که ترکش کردن تنگ شده…
آقا، واقعا تشکر…
Salamlar Emir bey.Saytınızı Torontodan ziyaretci oldum .Çox sağ ol qardaşım.
یاشاسن اهریمیزو یاشاسین عزیز وهنرمند سرداشیمز امیر خان.افتخارلی اهریمیزی چوخ تانتدر
مرسی امیر جان
اگه کمکی خواستم حتما بهت میگم
خعلی میخوامش امیر
ما در خدمتیم علی جون
با سلام
من علی هستم و خیلی دوس دارم مناطق دیدنی اهر رو ببینم ، اگه خدا بخواد و همشهری شما بله رو بگه حتما دیدن خواهم کرد
راستی من بچه آستارا هستم
دعا کنین دوماد شهرتون شم
انشاالله که اینطور خواهد شد من هم دعا می کنم. در ضمن اگر دوماد شدین شیرینی ما یادتون نره!
با عرض سلام و ادب خدمت حاجی یاشیل نت
من هم موافق مطالب و محتوای غنی در سایت هستم تا قالب سایت ، ولی نقش قالب زیبا هم انکار ناپذیر است هر چند تمثال مبارک مهندس زیبایش کرده .ارادتمند حاجی و اهالی قلم ارسباران
البته اولا قالب فوق العاده هست
ثانیا مطالب باید خوب باشند و این مهم است
ممنون حاجی ما هم سعی میکنم مطالب خوبی قرار بدیم.
مطالب که خوب باشند و مهمتر بروز باشند
ولی قالب هم باید سنگین رنگین باشه رسمی باشه طوری باشه که بازدید کننده دوباره دلش بخواد بیاد توی سایت
شلوغ هم نباشه که آدم سرگیجه بگیره .
با عرض سلام و ادب خدمت استاد محترم
قالب وبلاگ در حد محتوای وبلاگ نیست وبلاگی با این غنای مطالب قالبی بهتر از این می طلبد
ارادتمند
استاد عزیز وبلاگ قبلی رو الان به سایت تبدیل کردیم. درست می فرمایید هنوز اول راهیم و سعی می کنیم قالبی بهتر از این تهیه کنیم. ممنون و متشکر از نظرتان.
چشم سعی می کنیم که بهتر از این باشد ممنون که نظر دادید
ياشاسن اهريميز.ياشاسن امير آ.چوخ گوزل سايت اولوب.اللرين وار اولسون
ساغول سجاد آغا سیزیده یاشایین