ترکان سومر نیاكان باستانی تركان ایران – سومر تورکلری
سومرها به عنوان بانیان تمدن بشری، خدمات زیادی را به بشریت کرده اند. از جمله کارهای مهمی که سومریان برای بشریت کرده اند:
آفریدن قانون و اولین بانیان حقوق بشر، اداره جامعه بر اساس قانون، اختراع چرخ، پایه و اساس علوم و صنایع مختلف را گذاشتند که بعدا توسط دیگران تکامل پیدا کرد، پایه و اساس شیمی، ریاضیات، داروشناسی و …
تقسیم هر شبانه روز به 24 ساعت و هر ساعت به 60 دقیقه و هر دقیقه به 60 ثانیه، کشف و به کار گرفتن انواع فلزات، اشعار و داستانهای سومر که از لوحه های سومری بازخوانی شده، نشان میدهد که پایه ادبیات را نیز آنها گذاشتند.
اختراع خط اول هیروگلیف و بعدا خط میخی از کارهای دیگر سومریان هست، داریوش هخامنشی ۳۵۰۰ سال بعد، با استفاده از همان خط میخی اختراعی سومرها کتیبه های خود را به سه زبان ایلامی، اکدی و پارسی نویساند.
هنر پیکر تراشی، معماری را بنیان گذاشتند و هنر ساختن مهرهای استوانه ای را آفریدند، که با هنرمندی بی نظیر با اشکالی خیلی ظریف حکاکی شده بودند و بعد از کشیدن آن بر روی لوحه گلی، اشکال آن در کلیت دیده میشد، این هنر بعدها در بین مصری ها و یونانی ها نیز پخش شد.
سومر ها برای اولین بار در تاریخ، برای اداره کشور مجلس شورایی ایجاد کردند، که از دو تالار، تشکیل شده بود، یکی محل ریش سفیدان و دیگری محل جوانان بود. ایجاد سیستم قضایی پیشرفته که برای اولین بار مجرمین بر اساس قانون دادگاهی میشدند. در هر جلسه دادگاه در سومر، 4 قاضی همزمان شرکت میکردند.
در ساحه فلسفه و مذهب نیز سومرها خدمات زیادی را به بشریت کردند. طرز آفرینش انسان، عقیده به دنیای زیرین، قیامت، طوفان نوح، جدایی روح از جسم و انتقال آن به دنیای زیرین به هنگام مرگ، عقیده به خیر و شر، روشنایی و تاریکی و. . .، همه تفکرات فیلسوفان سومری بود که بعدها در بین اقوام سامی پخش شده و الهام بخش کتب مذهبی یهودیان، مسیحیان و مسلمین شده است.
حضرت ابراهیم ساکن سومر بود، که در سال 2050 ق.م. از آنجا کوچ کرد، یعنی زمانی که سومرها بعد از بدست گرفتن دوباره حاکمیت سومر، به سامی ها خیلی فشار میآوردند.
پروفسور woolley که از طرف دانشگاه پئنسیلوئییا و موزه بریتانیا بعنوان رئیس هیت کاوشگری در شهر اور بدانجا فرستاده شده بود بعد از سالها تحقیق مینویسد”خلق سومر در بین النهرین 2500 سال قبل از مصریان تمدن بشری را بنا نهادند” وی فرضیه قدیمی بودن تمدن مصر را با مدارک قطعی طرد کرده و می نویسد” سومریان در 3500 سال قبل از میلاد مراحل پیشرفته تمدن را پشت سر گذاشته بودند و به مصر، آسیای صغیر، یونان، آشور و غیره راه تمدن را نشان داده بودند?
لئو پووانت از سومر شناسان معروف مینویسد: از 3000 سال ق م تمدن درخشان شهرهای سومری سامی ها را از شبه جزیره عربستان به خود جذب کرد و آنها بتدریج بخش عمده ای از جمعیت سومر را تشکیل دادند و از 2350 ق م توانستند حاکمیت سومر را به مدت 150 سال بدست بگیرند. اکدها وقتی که سومرها در 2109 ق م دوباره حاکمیت را به دست گرفتند شدیدا با سامی ها بدرفتاری کرده و در نتیجه عده ای از آنها مجبور به مهاجرت به فلسطین و مصر شدند و تمدن سومر را با خود بدانجا ها بردند و بعدها تمدن مصر ، فنیقیه و تمدن یهودیان را بنا نهادند. یک عده ای نیز در کنار موصل، نینوا، ساکن شده و بعدها دولت آشور را ایجاد کردند. دو قبیله etrusk و سیکول نیز به طرف غرب کوچ کرده و در یونان، کرت، جنوب ایتالیا ساکن شده و تمدنهای اولیه آن سرزمین ها را به وجود آوردند.
رنه گروسه فرانسوی معتقد هست که سومریان بدون شک تمدن خود را از مردم آذربایجان کسب کرده اند.
هروزنی “B. Hrozny” دانشمند چک، کسی که برای اولین بار موفق به قرائت و ترجمه لوحه های هیتی شد؛ آذربایجان را اقامتگاه ثانوی سومری ها میداند ( جامعه بزرگ شرق، صفحه 161 )
ساموئل نوح کریمر سومر شناس معروف که خیلی از لوحه های سومری را ترجمه کرده در کتاب “الواح سومری” صفحه 258 تایید می کند که سومرها از آسیای میانه و از طریق قفقاز به آذربایجان آمده، و بعد از سکونتی دراز مدت در آنجا، به بین النهرین مهاجرت کرده و در آنجا ساکن شدند. وی ادامه میدهد: سومر ها در ایجاد تمدن آراتتا در آذربایجان و تمدن های باستانی درغرب ایران نقش بزرگی داشتند. آراتتا، 5000 ق م در آذربایجان زندگی میکردند و بعدها از آنجا به بین النهرین کوچ کردند.
چارلز بارنی عالم تاریخ شناس انگلیسی بعد از تحقیق روی آثار پیدا شده از گورتپه و حسنلو در آذربایجان به این نتیجه رسیده که صنعت فلزکاری اولین بار در آذربایجان شکل گرفته است. ( مجله میراث فرهنگی، سال3، شماره 5، ص 53 )
باستان شناسان دامنه های جنوبی قفقاز را گهواره صنعت فلزکاری دانسته و تایید میکنند که مواد اصلی در ساخت مفرع یعنی مس و قلع در گنجه استخراج میشده و معادن قلع 7000 ساله این منطقه یادگار آن دوران هست.
ساموئل هوک در کتاب “تاریخ اوسانه در خاورمیانه” ریشه نژادی سومریان را با ساکنین قدیم آذربایجان قوتتی ها، لولوبی ها، سابیر ها، گیلانکاسپی ها و غرب ایران کاسسی ها، ایلامیان یکی میداند?
هنری فیلد در کتاب “مردم شناسی ایران ، صفحه 175” سکونت سومر ها در آذربایجان و جنوب خزر را ثابت میکند.
پروفسور ذهتابی ( تاریخ قدیم ترکان ایران ، جلد 1 ) و محمد تقی سیاه پوش ( پیدایش تمدن در آذربایجان ) نیز با تحقیقات خیلی ارزنده ثابت میکنند که خاستگاه سومریان آذربایجان بوده است.
فریتز هومئل “Hommel، Fritz”در ترجمه لوحه های سومری، بیش از 300 کلمه ترکی پیدا کرد، کلماتی که اکثرا به همان شکل قدیمی اش در ترکی امروزی هنوز هم به کار برده میشود، و لذا هومئل با استناد به کشفیات علمی خود از کتیبه ها و لوحه های سومری، زبان سومری را به عنوان ریشه زبان ترکی و “پروتو ترک” معرفی کرد.
“دل هایمزِ ، Dell Hyme” پژوهشگر و زبانشناس وابسته به دانشگاه شیکاگو در بخش انسان شناسی در رابطه با ارتباط ریاضی بین زبانها تحقیقی انجام داده و 200 لغت انگلیسی را در دو زبان “سومری و ترکی ” مقایسه کرده است. او در پژوهش چاپ شدهاش رابطه مشترک این دو زبان را با مشابهت های لغوی موجود اثبات کردهاست. به این صورت که بعد از 2000 سال گسست از یک زبان مرده ریشه لغات در زبان ترکی امروزی زنده است و مورد تکلم واقع میشود. این همه حقایق و شواهد برای آن ذکر میشود که نظریه های رایج در ایران در مورد زبان کنونی ملت آذربایجان مورد بررسی مجدد قرار گیرد.
در کتیبه ای آشوری از سال 716 ق. م. اسم قدیمی کوه “سهند” که در بین اهالی ماد ـ ماننا استفاده می شد، کوه ” او آ اوش” و منطقه کوهستانی نزدیک آن ” او ایش دیش” آمده است. این دلیلی دیگر بر همزبانی سومرها و قوتتی ـ لولوبی ها میباشد. در زبان سومری “o، u، او” به معنی عدد 10 میباشد که در ترکی امروزی همان کلمه بصورت”اون، on” استفاده میشود. “ایش، ائش” در زبان سومری به معنی عدد3 که امروزه نیز در ترکی به صورت” اوش” استعمال میشود. “دیش” در زبان سومری به معنی “دندانه” و در ترکی امروزی به معنی”دندانه؛ دندان” هنوز هم استعمال میشود. لذا معنی” او ایش دیش” ذکر شده در کتیبه آشوری به معنی” سیزده دندانه” میباشد و امروزه بدان محل “بش بارماخ” میگویند. ( تاریخ دیرین ترکان ایران، ص 874، پروفسور زهتابی )
در لوحه ای سومری از 2100 ق. م.، شاعره ای سومری، به نام ” بیدا”، «به معنی یگانه در زبان ترکی باستان”، در شعری که بخاطر فراق از پسرش که در “همدان” زندگی می کرد، سروده است؛ به کلمات و اسامی ” کؤر”، ” آراز”، ” همدان”؛ ” ساز”، “تار”، “غم”، “ایل”، ” آی”” آد” به همان صورت که امروزه در ترکی آذری رایج است، در آن شعر بکار برده است. پروفسور تاریف آذرتورک، چارلز بارنی، کوردون چایلد، هنری فرانکفرت و م. تقی سیاهپوش ( پیدایش تمدن در آذربایجان ) معتقد هستند، که سومرها موقع آمدن به بین النهرین کاملا به علم فلزکاری مجهز بودند و فلزات همراه آنان نه فقط شامل طلا و مس بود، بلکه شامل مفرع حقیقی نیز بود، اجداد آنان جایی دیگر، ( که قطعا آذربایجان بود، چونکه آنجا نخستینپایگاه فلزکاری و گهواره این صنعت شناخته شده است )، یاد گرفته بودند که مس و قلع را ذوب کنند و مفرع بدست آورند، چون در سومر چیزی جز گل وجود نداشت. سومریان در طول حکومتشان در سومر ارتباط تنگاتنگی با همنژاد های خود در آذربایجان داشته و سنگهای زینتی و مواد لازم برای صنعت فلزکاریشان را از اذربایجان تهیه میکردند، در حماسه گیل قمیش، در یکی از جنگها، گیل قمیش با کمک دوست و همرزمش “enkidu” به جنگ “Huwawa” حاکم در کوهای شمال، یعنی آذربایجان، میروند، تا با شکست دادن او که مانع رسیدن چوب جنگلی و سنگ های گرانقیمت به سومر میشد، بجنگند.
با مطالعه سیر تکامل خط میخی سومری، و با توجه به این حقیقت تاریخی که، سومرها قبل از مهاجرت به بین النهرین، قرنها در آذربایجان زندگی کردند، میتوان با قاطعیت گفت که تمدن سومری ادامه و شکل تکامل یافته تمدن قوبوستان آذربایجان بود. از تمدن قوبوستان، که قدیمی ترین تمدن شناخته شده تاریخ بشریت میباشد هزاران نوشته تصویری باقی مانده و سومرها بعدها این خط تصویری را به خط میخی تکامل دادند. پروسه اختراع خط هزاران سال طول کشیده است و سومرها یکدفعه آنرا اخترا نکردند.
وابستگی و خویشاوندی زبانی و فرهنگی بین مردم کنونی آذربایجان و سومرها خیلی قوی بوده و مورد تایید اکثر تاریخدانان میباشد و خیلی ها مثل” ف. هومئل” زبان سومری را پروتوترک مینامند. من فقط بطور خیلی مختصر به بخش کوچکی از اینها اشاره کردم، و در خاتمه مطلبی را راجع به یک نمونه از صدها مشترکات فرهنگی بین سومریان و ترکان، اشاره کرده و مطلب را تمام میکنم، آن هم صنعت موسیقی میباشد اوزان ها و عاشیق ها در فرهنگ ترکی جایگاه بخصوصی دارند و در کل تاریخ هزاران ساله ترکان اوزان ها همیشه حضور فعالی در بین اقوام ترک داشته اند. فرهنگ، تاریخ، داستانها و حماسه های ترکان را، این نوازندگان خلقی، سینه به سینه با صدای دلنواز سازشان زنده نگه داشته اند.
قدیمترین ساز ترکی که تا حال پیدا شده در ترکستان شرقی و منطقه اورومچی پیدا شده که قدمتش به400 سال قبل از میلاد میرسد، ولی قدیمترین پیکره یک اوزان با سازش در دست مربوط به سومرها و در بین النهرین پیدا شده است و مربوط به 2400 ق م میباشد، چیزی که در نگاه اول، توجه بیننده را به خود جلب میکند، این هست که کلاه، کمربند وشکل ساز، و مهمتر از آن طرز گرفتن ساز ایستاده و ساز را به سینه میفشارد عینا شبیه اوزان های امروزی آذربایجان و جهان ترک هست. موسیقی اوزانی که شاخص ترین و قدیمی ترین هنر موسیقی آذربایجان و سایر ملل ترک تبار است، در هزاره های قبل از میلاد در بین سومری ها و ایلامی ها رایج بود و نشانه های بعدی آن در هزاره اول قبل از میلاد در بین ماننا ها، کانقا ها و بعد ها در بین اشکانیان دیده میشود. خاستگاه اصلی و اولیه موسیقی اوزانی حوزه دریای خزر بوده و هنوز هم در آن حوزه رایج می باشد. کتیبه های زیادی از سومر و ایلام به موسیقی اوزانی اشاره میکنند، مثلا: در سال 2250 ق م “کوتیک ایشوسپناک” پادشاه عیلام به اوزان ها حقوق میداد تا شب و روز در جلوی معبد خدای ایشوسپناک بنوازند ( دنیای گم شده عیلام صفحه 68 ).
در سال 2150 ق م ، زمانیکه قوتتی های آذربایجان در بابل حکومت میکردند” گوده” شاه سومری “لاقاش”، که زیر دست آنها بود، به سرپرست اوزان های شهر دستور میدهد که پرستشگاه اینانا نه نه، الهه سومری را با نواختن ساز پر از نوای شادی کنند ( تاریخ پیشرفت علمی و فرهنگی بشر، جلد 1، صفحه 558 ). آلات موسیقی زیادی، همچون کمانچه، نی، دهل، چنگ، قووال از سومرها پیدا شده است.
پس میبینیم که علاوه بر زبان، موسیقی سومری نیز در بین ترکان امروزی زنده هست. با توجه و تکیه بر آثار باقی مانده از سومر و تحقیقات وسیع سومر شناسان بطور قطعی ثابت میشود که سومر ها شاخه ای از ترکان باستانی بودند که درحوالی 5500 سال ق م همراه با دیگر اقوام باستانی ترک، هوری ها، قوتتی ها، سابیر ها، لولوبی ها، کاسسی ها و … از آسیای میانه به آذربایجان کوچ کردند و سومر ها بعد از زندگی طولانی و تشکیل دولت در آذربایجان به بین النهرین کوچ کرده و با علم و دانشی که از آذربایجان به همراه داشتند توانستند اولین تمدن بشری را بنا کرده و بزرگترین خدمات را به بشریت انجام
دهند.
ترکان دنیا ، به خصوص ترکان ایران و منطقه آذربایجان ، به عنوان وارثین حقیقی سومرها به آنان افتخار کرده و همچون فرزندان راستین آنها در راه صلح و خدمت به بشریت هیچ وقت کوتاهی نکرده اند. همچون اجداد سومریشان، آذر بایجانی ها نیز همیشه مقدم مهمانان و تازه واردین به سرزمینشان را گرامی داشته اند.
جانیم تورکلار❤
یاشاسین آذربایجان و قشقایی و تورکمن و تورک میلتی….❤
ساق واری اولسون?
چوخ چوخ دو گوزل دو?
جانیم قاشقایی تورکلری
یاشاسین سیزی چوخ ساغولون
اعلا . چوخ گوزل بیلگی لر بیلیدیردیز.


تورکلرین تاریخ لری چوخ چوخ عظمت لی و افتخارلیدی. شوکر آللها کی تورکم
سلام یاشاسین سیزی چوخ چوخ ساغولووون
اسن سین بیوک تورکلاروموز؛سومربیر بیر سوزدیر کی آکدیلر اوللارا دییللردی ،سومرلار اؤزلرینه دییللردی اوک ساک گوگ گا (ایل ساکای آسمانی ونجیب)و یئرلارینی د گاان یئر (سرزمین اربابان آسمانی ونجیب )یازموشلار ،سورادن اؤزلرینی کورا کول یعنی شاه شاهان دییللاردیلر نه کارا کله (سرسیاه). بو ایزدن د روملار کوراسی(شاهلاری) اؤزلارینه کورا کول قویموشلاریدی ؛دییللاردی بیز دنیایی توتاسیک. ای ام دیاکنوف و سیمسون بیتکیندن کی سومرلاردن یازموشلار و سایت ویکی پدیا.
تشککور ائدیرم گؤزل و دییرلی بیلگیلریز اوچون
با توجه به مستندات موثق مشخص گردیده که سومریان تورک بوده اند و از قدیمی ترین ساکنان ایران هستند ، آریایی ها بعدها وارد ایران شده اند .
یاشاسین قاشقایی لر
این حقیر قشقایی زاده ترک با تمام وجود ب نیاکانم میبالم … با تحمل مشقت فراوان اگر از اسب افتادند هیچگاه از اصل نیفتادند تا خار چشم یاوه گویان … باشند. درود بر ترک
با سلام
خیلی ممنون و یاشاسین…
سومریان اقوامی بوده اند که در آسیای میانه زندگی می کرده اند که بعدها به سمت بین النهرین مهاجرت کرده اند.
زبان آنان التصاقی زبان (زبانی نزدیک به ترکی امروزی) بوده.
تمامی خصوصیات فرهنگی ، زبانی ، شکل و شمایل (گفته شده که صورتشان شبیه ترکمن های کنونی بوده) ، دینی ، اسامی شهرهایشان ، اعتقاداتشان ، داستان های حماسیشان شبیه ترکی و مناطق ترک نشین بوده اند.
دیگر بدون شک می توان گفت که سومریان ترک بوده اند.
در مورد اینکه ترکان چشم بادامی بوده اند و مغولسان بوده اند باید گفت که ترک های ترکمن اولا هیچ شباهتی با مغولان ندارند. ، این را به عینه دیده ام. حتی زبان مغولان بسیار متفاوت است با زبان ترکی.
سلام آره سومریان ترکان امروزی هستند , اونا از عراق به طرف خوزستان وبعد فارس مهاجرت کردن (قشقایی) و عده ای از آنان به سمت آذربایجان امروزی تغییر مکان دادند و آنجا حکومتی تشکیل دادن به اسم ماد و بعد ها بعلت های مختلف برخی آنها به تعداد اندک به سمت غرب (ترکیه امروزی ) و برخی دیگر به سمت شمال آذربایجان (سکا) و برخی دیگر به شرق (ترکمنستان ,و…) مهاجرت کردن آنان هر چقدر که به سمت شرق میرفتن به قوم های چینی نزدیک تر مییشدن (چهره آنان به چینی ها ) که در آن سمت شرق با اقوام های دیگری تشکیل دادن . و در غرب آسیا ترکانی بود که آنان تغییر در چهره شان دیده نمیشد (سومریان) . بعد های قومی از طرف آسیای میانه(تاجیکستان) و یا از طرف شرق فلات ایران (افغانستان امروزی) وارد فلات ایران شدند .آنان در نزدیکی مادها حکومتی به نام هخامنشیان تشکیل دادن که این قوم پارس به دلیل طمع بیشتر .سرزمین هایی رو تصرف کرد و به مادها نزدیکتر شد و در ادامه به مادها حمله کرد و بسیاری را به قتل و عام رساند و از بسیاری از آنها هر دوره ای مالیات در ازای جانشان میگرفت اما خوشبختانه سومری ها (ترکان) بسیاری در آسیای میانه و سکاها بودن .و در همان موقع جنگ ترکان جنوب (سومری های جنوب ایران) برای در امان ماندن از کشتار هخامنشیان به کوه ها پناه بردن (رشته کوه زاگرس) و آنان مجبور شدن برای گذراندن زندگی و امورات خود دامداری و … و مشغول کوچ کردن از مناطق گرم به سرد و بلعکس شدن.کوروش هخامنشی برای تصرف سرزمین های بیشتر قوم های ترک زبان به سرزمین های قفقاز هجوم کردو سپاهیان کوروش در این نبرد خونین شکست میخورند و سربازان قربانی جنگ پیروز میشوند و کوروش را سر میبرند و نزد ملکه طهمورث (تومورس اسم ترکی) میبرند .
بعد ها حکومت پارس کم کم برای قدرت گرفتن حکومت های دیگه ای را تشکیل دادند و تا جایی میدانید که پارسا در جنگ های بسیاری شکست خوردن و پایتخت آنان تصرف شد و حکومت های ترک زبان در فلات ایران (ادامه سومریان و مادهای ترک زبان ) شکل گرفت.صفویان افشار غزنویان و …در حکومت های ترک زبان آنان برای اینکه قدرت مرزهای جنوبی ایران را حفظ کنند گروهی از ترکان را از آذربایجان ترکیه ازبکستان ترکمنستان و … را به جنوب کوچانید با توجه به اینکه ترکان بازمانده سومریان هنوز در جنوب ایران بودن تنها برای قوی تر ساختن مرز جنوب ترکان را در جنوب افزایش دادند (قشقایی امروزی ) بخاطر این است قشقایی ها داری طایفه های زیادی از ترکان می باشند .
بهتر است به لینک زیر نگاهی بیاندازید نوشته شده توسط دکتر صدیق .در اینجا مشخص هست سومریان ترک زبان بوده اند;
http://www.duzgun.ir/نقدهای-دکتر-صدیق/868-پیرامون-زبان-و-ادبیات-قشقایی
chokh gozal olar aiam yazilisin turky yazasuz.
اینشاللاه بوندان سونرا سایتا، یاواش یاواش تورکجه مقاله لرده قویولاجاق.